Πολλοί υποστηρίζουν ότι η ζωή είναι σαν μια παρτίδα σκάκι. Στρατηγικές κινήσεις, σκέψη λογική φέρνουν την νίκη ή την ήττα. Άλλοι, μάλλον υπέρμαχοι του ρίσκου, ιντριγκάρονται με το τί φέρνει η επόμενη ζαριά και πράττουν με γνώμονα την τύχη.Έχοντας σαν σκεπτικό του, την δεύτερη πρακτική ο βραβευμένος με ΒΑFΤΑ, υποψήφιος για OSCAR και  για πολλές άλλες διεθνείς διακρίσεις για σενάριά του, Πήτερ Στρόγκαν, το 2002 συγγράφει το θεατρικό έργο Η Ζαριά με αγγλικό τίτλο Bones.

 

Το κείμενο του επιλέχθηκε φέτος από το θέατρο  Αγγέλων Βήμα ως ένα από τα έργα που θα στελεχώσει την θεματική ενότητα ‘’Ζούμε τις φαντασιώσεις μας’’. Το θέατρο έσπευσε να αναθέσει  αυτό το σπουδαίο εγχείρημα στον σκηνοθέτη  Θοδωρή Βουρνά, ο οποίος  ανοίγει την αυλαία του για τη φετινή θεατρική χρονιά με ένα θεατρικό κείμενο υπό την αριστοτεχνική μετάφραση της  Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου .

Το συγκεκριμένο θεατρικό έργο μου θύμισε, το κυρίως νόημα του κλασσικού αριστουργήματος «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη, όπου οι  άτυχοι ήρωες του σε μια Ελλάδα φτώχειας αναζητούν πολλές φορές μέσα στην τρικυμία το έξυπνο κόλπο που θα φέρει το εύκολο χρήμα. Τί γίνεται όμως σε μια πόλη της επαρχιακής Αγγλίας, τα Χριστούγεννα της δεκαετίας του ’60, όπου οι ήρωες είναι εξίσου άτυχοι και ζούν από τα λιγοστά έσοδα ενός πορνοσινεμά καταχρεωμένου στους νονούς-προστάτες της περιοχής;

Ήρωες τέσσερις losers, οι δύο αδέλφια-ιδιοκτήτες και δύο υπάλληλοί τους. Μαζί τους ένας καψωμένος γκάνγκστερ που φτάνει στο σινεμά για επ’ αμοιβή ερωτική συντροφιά. Ο μικρός αδελφός, ελαφροΐσκιωτος και φαντασιόπληκτος, πιάνει το γκάνγκστερ όμηρο. Φαντασιώνεται λύτρα και οικονομική σωτηρία της επιχείρησης και των ίδιων και βάζει και τους άλλους σε αυτή του την φαντασίωση. Έτσι, πυροδοτεί ένα σπαρταριστό παιχνίδι γάτας / ποντικού για πέντε παίκτες που θυμίζει άλλοτε ασπρόμαυρες γκανγκστερικές ταινίες και άλλοτε κωμικές ταινίες του βωβού που, όμως, έχει ένα απροσδόκητο και αιματηρό τέλος.

Ο Μάριος Δερβιτσιώτης  ήταν μια στιβαρή και έντονη παρουσία στον ρόλο του γκάνγκστερ, ακόμα και όταν δεν είχε δράση επί σκηνής, η παρουσία του έμενε επιβλητική. Ο τόνος της φωνής, η εμφανής ειρωνεία και το διαπεραστικό πονηρό του βλέμμα μας έπεισαν  σε όλη τη διάρκεια του έργου ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν επικίνδυνο χαρακτήρα.

Ο Μανώλης Κλωνάρης έδωσε χιούμορ στον ψυχικά διαταραγμένο Ρούμπεν, δημιουργώντας ένα κωμικοτραγικό χαρακτήρα και αποφεύγοντας τα κλισέ του αφελή ήρωα που αποχωρεί πάντα προδομένος, καθώς και ο πιο αδύναμος κρίκος κάποια στιγμή μπορεί να γίνει ο πιο δυνατός όταν κανείς δε το περιμένει ή και επειδή κανείς δε το περιμένει.

Ο Γιώργος Μπανταδάκης ξεχώρισε για το σταθερό κωμικό του ρυθμό, δημιουργώντας έναν νευρικό με επίγνωση κινδύνου  και έκδηλο φόβο χαρακτήρα που ήταν παράλληλα η φωνή της λογικής.

Ο Τάκης Παρασκευόπουλος  παρ΄ όλο  που ήταν ντυμένος γυναίκα δεν έδωσε θηλυπρεπή στοιχεία στον ρόλο, διατήρησε την αρρενωπότητα του και αυτή ήταν η πηγή του χιούμορ του χαρακτήρα του. Ενός χαρακτήρα έντονου που προσπαθεί να πάρει μια κατάσταση στα χέρια του χωρίς να είναι αντάξιος των περιστάσεων.

Ο Αλέξανδρος Νταβρής στο ρόλο του ιδιοκτήτη του πορνοσινεμά και μεγάλου αδερφού έδειξε ωριμότητα στην υποκριτική του καθώς έπλασε τον χαρακτήρα με ισορροπία και με βάση την εκάστοτε κατάσταση. Υπήρξαν διακυμάνσεις εσωτερικότητας και εξωτερικότητας αφού άλλοτε ήταν πιο έντονος και άλλοτε πιο προστατευτικός και εκεί φάνηκε η υποκριτική του δεινότητα.

Η Αρετή Μουστάκα δημιούργησε με τα σκηνικά της μια λιτή ατμόσφαιρα Χριστουγέννων που μας μετέφερε σε ένα όντως κάπως παραμελημένο  χώρο της δεκαετίας του ’60. Μαζί με την Χριστίνα Πανοπούλου στην επιλογή των κουστουμιών έδωσαν την σπίθα εκτόξευσης που χρειαζόταν το έργο για να μας συνεπάρει, να γελάσουμε μα και να ζήσουμε στιγμές εκείνης της δεκαετίας.

Ο φωτισμός του Γιώργου Αγιαννίδη λειτουργούσε με εύστοχο τρόπο στην εναλλαγή σκηνών και εν γένει στην δραματουργία.

 

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση:

Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία:

Θοδωρής Βουρνάς

Σκηνικά:

Αρετή Μουστάκα,

Koστούμια:

Αρετή Μουστάκα-Χριστίνα Πανοπούλου

Φωτισμοί:

Γιώργος Αγιαννίδης,

Βοηθός σκηνοθέτη:

Σπύρος Σιακαντάρης

Παίζουν:

Μάριος Δερβιτσιώτης, Μανώλης Κλωνάρης,

Γιώργος Μπανταδάκης, Αλέξανδρος Νταβρής,

Τάκης Παρασκευόπουλος

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15 από τις 14 Οκτωβρίου 2019.

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, 104 31 | Αθήνα | Τηλ: 210 5242211 | info@aggelonvima.gr