Η ταινία διηγείται τη συναρπαστική, αληθινή ιστορία της διακοπής των καλλιστείων «Μις Κόσμος» του 1970 από το Κίνημα για τη Γυναικεία Χειραφέτηση, ένα γεγονός που ήταν στα πρωτοσέλιδα παγκοσμίως. Εν μέσω μιας από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές αναμεταδόσεις στον κόσμο, με 100 εκατομμύρια θεατές, οι διαδηλώτριες διέκοψαν θεαματικά τη ζωντανή εκπομπή, ενώ το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ανέτρεψε όλα τα στερεότυπα της εποχής.

 





 

MISS ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑ

(MISBEHAVIOUR)

30 ΙΟΥΛΙΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

 

Μια ιστορία γυναικείας χειραφέτησης, ειπωμένη από διαφορετικές πλευρές, ταξιδεύοντας το κοινό στην ταραχώδη δεκαετία του ’70 με όχημα τους αγώνες, τα όνειρα και την πραγματικότητα διαφορετικών γυναικών εκείνης της εποχής.

Στην ταινία πρωταγωνιστεί η δύο φορές υποψήφια για Όσκαρ Κίρα Νάιτλι (Το Παιχνίδι της Μίμησης, Περηφάνια και Προκατάληψη) μαζί με την Τζέσι Μπάκλεϊ (Wild Rose), την Γκούγκου Μπάθα-Ρο (Belle) και τον Γκρεγκ Κινίαρ (Καλύτερα Δε Γίνεται). Η Φιλίπα Λόουθορπ (Το Στέμμα) σκηνοθετεί σε σενάριο της Ρεμπέκα Φρέιν (Η Δύναμη του Έρωτα) και της Γκάμπι Τσιάπε (Η Καλύτερη Στιγμή τους).

 

 

Σύνοψη

  1. Τα καλλιστεία για την ανάδειξη της «Μις Κόσμος» πραγματοποιούνται στο Λονδίνο με παρουσιαστή τον θρυλικό Αμερικανό κωμικό, Μπομπ Χόουπ. Πρόκειται για τον διαγωνισμό με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση σε όλο τον κόσμο, με περισσότερους από 100 εκατομμύρια τηλεθεατές. Με το επιχείρημα ότι οι διαγωνισμοί ομορφιάς ταπεινώνουν τις γυναίκες, το ανερχόμενο Κίνημα για τη Γυναικεία Χειραφέτηση κέρδισε εν μία νυκτί τα φώτα της δημοσιότητας, εισβάλοντας στη σκηνή και διακόπτοντας τη ζωντανή αναμετάδοση. Όταν ο διαγωνισμός συνεχίστηκε, το αναπάντεχο αποτέλεσμά προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.

Μέσα σε λίγες ώρες, το παγκόσμιο κοινό είδε την πατριαρχία να χάνει έδαφος και το δυτικό πρότυπο ομορφιάς να καταρρέει.

 

 

 

 

«Μις Κόσμος» 1970

«Η ταινία λέει την ιστορία των καλλιστείων του 1970 από διαφορετικές γωνίες» λέει η σκηνοθέτιδα Φιλίπα Λόουθορπ. «Παρ΄όλα αυτά, το επίκεντρο είναι σε δύο ομάδες: στις νέες γυναίκες που σχεδίαζαν να κατακτήσουν τον κόσμο μέσα από την παρέμβαση τους, μεταδίδοντας το μήνυμα για χειραφέτηση και ισότητα, και στις νέες γυναίκες που διαγωνιζόντουσαν στα καλλιστεία για να γίνουν γνωστές με κάποιο τρόπο».

«Αυτό που μου άρεσε ιδιαίτερα στην ταινία ήταν ότι ξετυλίγεται από τρεις διαφορετικές πλευρές: από την πλευρά των γυναικών του Κινήματος της Χειραφέτησης, από την πλευρά του Μπομπ Χόουπ, του παρουσιαστή των καλλιστείων, και από την πλευρά των διαγωνιζομένων» λέει η πρωταγωνίστρια Κίρα Νάιτλι.

Η ηθοποιός σχολιάζει τι κινητοποιούσε τον χαρακτήρα της και τις υπόλοιπες διαδηλώτριες. «Από την πλευρά του Κινήματος, ήταν η μεταχείριση του γυναικείου σώματος ως σεξουαλικό αντικείμενο, οι κοπέλες πάνω στη σκηνή που βαθμολογούνται με άριστα το 10, που στέκονται μπροστά σε ανθρώπους που ελέγχουν τα οπίσθια τους». Βλέπουμε ότι η Σάλι -ο χαρακτήρας που υποδύεται η Κίρα Νάιτλι- ωθείται στον ακτιβισμό όταν βλέπει την αντίδραση της μικρής κόρης της στα καλλιστεία. «Το γεγονός ότι τα καλλιστεία είναι οικογενειακή διασκέδαση, ότι κάθε μικρό κορίτσι τα ονειρεύεται, ότι είναι απλώς θέμα εμφάνισης και όχι πνεύματος, έκανε μια νέα γενιά γυναικών να εξοργιστεί» λέει η ηθοποιός.

«Πάντα ήθελα να συνεργαστώ με την Κίρα» λέει η σκηνοθέτιδα Φιλίπα Λόουθορπ. «Είναι μία πολύ κομψή ηθοποιός, δίνει πνεύμα στον ρόλο. Μου άρεσε που έκανα ένα ελεύθερο γύρισμα, με την κάμερα γύρω της. Δίνει ενέργεια και ένταση στον ρόλο της, αλλά και μία συστολή στον χαρακτήρα της Σάλι. H Σάλι είναι διακριτική και ευφυής γυναίκα στην πραγματικότητα. Η Κίρα το μετέδωσε αυτό».

Η Τζέσι Μπάκλεϊ θυμάται πόσο την εντυπωσίασε η ριζοσπαστική ακτιβίστρια, Τζο Ρόμπινσον. «Το γεγονός ότι ο η ταινία έχει να κάνει με την απειθαρχία, έχει χιούμορ και την ίδια στιγμή μεταδίδει ένα σοβαρό μήνυμα» λέει η ηθοποιός.

«Η Τζέσι Μπάκλεϊ είναι γεμάτη ενθουσιασμό, γεμάτη χαρά και πνεύμα. Ζωντανεύει τον χαρακτήρα της Τζο με ομορφιά και η χημεία ανάμεσα στην Τζέσι και την Κίρα είναι φανταστική» λέει η σκηνοθέτιδα.

Η Γκούγκου Μπάθα-Ρο παίζει τον ρόλο της Τζένιφερ Χόστον, της Μις Γκρενάντα. Θυμάται πώς ένιωσε όταν διάβασε το σενάριο: «Έριχνα μπουνιές στον αέρα! Ήταν τόσο, τόσο καλό. Έχει πολύ χιούμορ και πνεύμα. Θα ήταν απλό να μειώσουμε τις κοπέλες στα καλλιστεία στον ρόλο του θύματος, αλλά για πολλές γυναίκες ο τίτλος «Μις Κόσμος» ήταν μια μεγάλη ευκαιρία, ειδικά για μια μαύρη γυναίκα. Ήταν μια συναρπαστική στιγμή στην ιστορία, όλα συγκρούονταν και όλα ανατρέπονταν στην κουλτούρα, στη θέση των γυναικών στην κοινωνία και στην αντίληψη της ομορφιάς»

Η Κίλι Χοζ ενθουσιάστηκε με το σενάριο. «Δεν μπορούσα να το χορτάσω και γιατί είναι πραγματική ιστορία και γιατί δεν την ήξερα και γιατί είναι πολύ αστεία. Η Φιλίπα είναι απίστευτη. Έχω αγαπήσει κάθε στιγμή που δουλέψαμε μαζί».

Ο Ρις Ίφανς λέει για το σενάριο: «Είναι πολύ καλογραμμένο, με οικονομία δράσης, που αφήνει χώρο στον χαρακτήρα».

Ήταν πολύ σημαντικό να βρεθεί ο κατάλληλος ηθοποιός για τον ρόλο του Μπομπ Χόουπ, που ήταν ο σταρ της εποχής εκείνης. Η ταινία δείχνει τόσο την ιδιωτική όσο και τη δημόσια εικόνα του. O Γκρεγκ Κινίαρ ανέλαβε τον απαιτητικό ρόλο και λέει σχετικά: «Έχω παίξει ξανά πραγματικούς ανθρώπους και η ισορροπία είναι πάντα δύσκολη, γιατί πρέπει να ξέρεις πόσο να μιμηθείς και πόσο να αφεθείς. Η δουλειά μου είναι να είμαι παρών στην ταινία και την ιστορία χωρίς να χάνομαι στις λεπτομέρειες».

 

 

Οι πραγματικές γυναίκες

Οι συντελεστές της ταινίας ήταν τυχεροί που μπόρεσαν να γνωρίσουν τις γυναίκες που έλαβαν μέρος σε αυτά τα γεγονότα πριν από 50 χρόνια.

 

 

Σάλι Αλεξάντερ (Κίρα Νάιτλι)

«Η Σάλι είναι μια από τους πιο συναρπαστικούς ανθρώπους που έχω συναντήσει» λέει η Φιλίπα Λόουθορπ. «Είναι πολύ έξυπνη με καταπληκτική ευφράδεια λόγου. Ένα από τα πιο ωραία πράγματα αυτής της ταινίας ήταν ότι έκατσα στην κουζίνα της Σάλι και την άκουγα να μιλάει για εκείνη την εποχή».

Η Κίρα Νάιτλι εκτίμησε πολύ τη συνάντηση της με τη Σάλι. «Το χιούμορ πάντα βοηθάει όταν πραγματεύεσαι σοβαρά πολιτικά θέματα, δεν μπορείς να κάνεις μια ταινία για την παρέμβαση στα καλλιστεία χωρίς να έχει πλάκα. Όταν μιλάς στη Σάλι για αυτό, έχει ένα καυστικό χαμόγελο. Είχαν βόμβες αλευριού και νεροπίστολα. Όλο αυτό έχει κάτι εγγενώς αστείο».

 

Τζο Ρόμπινσον (Τζέσι Μπάκλεϊ)

«Είναι η άγρια, επιθετική τύπισσα» λέει η Τζέσι Μπάκλεϊ  για την Τζο Ρόμπινσον. «Είναι παθιασμένη για δικαιοσύνη και ισότητα, για την απελευθέρωση από τα οικιακά καθήκοντα, στα οποία ήταν φυλακισμένες οι γυναίκες τότε. Ήθελε να φτιάξει έναν καινούριο κόσμο για τις γυναίκες και προκάλεσε το χάος μαζί με τις φίλες της!».

Η σκηνοθέτιδα λέει για τη Ρόμπινσον: «Η Τζο είναι φανταστική! Μπορείς να δεις ακόμα τη νεαρή Τζο στη σημερινή Τζο. Έχει στυλ, μοβ μαλλιά, φανταχτερά ρούχα και φοράει Doc Martins. Είναι απίθανη, πολύ τρυφερή και σοβαρή».

«Είναι προβοκατόρισα. Έχει μία προκλητική λάμψη» συνεχίζει η Μπάκλεϊ. «Είναι συναισθηματική, έχει χιούμορ, εξυπνάδα και είναι πνεύμα αντιλογίας ακόμα και τώρα. Ακόμα σπρώχνει τα όρια και τις προσδοκίες, κάτι που έχει πλάκα. Νιώθω τυχερή που έπαιξα κάποια σαν αυτή. Μαθαίνεις από αυτές τις γυναίκες. Μας μαθαίνουν πράγματα από τη δεκαετία του ’70. Είναι μεγάλη τιμή να πεις την ιστορία της».

«Το πιο σημαντικό που έμαθα από τη συνάντηση με την Τζο είναι ότι ο φεμινισμός είχε να κάνει με τη μητρότητα. Είχε να κάνει με την απονομή δικαιοσύνης για τις μητέρες τους που ήταν εγκλωβισμένες στα νοικοκυριά, χωρίς όνειρα» λέει η Μπάκλεϊ. Η Τζο προερχόταν από ένα πολύ συντηρητικό περιβάλλον, πήγε σε σχολή καλών τεχνών και μετά έκανε ένα κοινόβιο όπου ζούσε με άλλες γυναίκες που μοιράζονταν την ίδια άποψη. «Γκρέμισαν τα τείχη και λειτούργησαν μέσα από τη φαντασία για να ζήσουν διαφορετικά» καταλήγει η ηθοποιός.

 

Τζένιφερ Χόστεν (Γκούγκου Μπάθα-Ρο)

Καταλυτική για την πλευρά των διαγωνιζομένων ήταν η ιστορία της Τζένιφερ Χόστεν. Η σκηνοθέτιδα σχολιάζει: «Η Τζένιφερ είναι πολύ ενδιαφέρουσα, πολύ επιτυχημένη και δυνατή. Μια ακόμα συναρπαστική γυναίκα. Το να κάνεις όλα αυτά, να δίνεις το παράδειγμα σε άλλες μαύρες γυναίκες είναι απίθανο».

Η Λόουθορπ ήταν ενθουσιασμένη που δούλεψε με την Γκούγκου Μπάθα-Ρο. «Είναι υπέροχη ηθοποιός που έπαιξε με ευαισθησία τον ρόλο της Τζένιφερ. Έκανε πολλή έρευνα, συνάντησε την Τζένιφερ, έμαθε για αυτήν. Έδωσε βάθος και νόημα στην ήρεμη στάση της Τζένιφερ».

Η Γκούγκου Μπάθα-Ρο θυμάται τη συνάντηση με την Τζένιφερ. «Θυμόταν τα πάντα με λεπτομέρεια. Ήταν πολύ ενδιαφέρον που έμαθα τις σκέψεις της και τις συνδύασα με το υλικό της εποχής για να καταλάβω τον άνθρωπο αυτό».

 

Έρικ (Ρις Ίφανς)

Ο Έρικ διευθύνει το σόου των καλλιστείων, μαζί με τη γυναίκα του Τζούλια. Τον ρόλο παίζει ο Ρις Ίφανς που λέει σχετικά: «Δημιούργησε μια τεράστια αυτοκρατορία που ξεκινούσε από καλοκαιρινό camp μέχρι την παγκόσμια τηλεοπτική μετάδοση. Για τον Έρικ, που ήταν στον στρατό, και για μια γενιά που ήξερε πόσο πόνο έφερνε ο πόλεμος, τα καλλιστεία ήταν η φαντασίωση ενός τέλειου κόσμου όπου η ομορφιά είχε την τιμητική της».

«Προσέγγισα τον Έρικ με τρυφερότητα» λέει ο Ίφανς. «Ήταν απολαυστικός ρόλος… Δεν μπορείς να τον προσεγγίζεις επικριτικά ή θυμωμένα. Ήταν ομάδα με τη γυναίκα του. Η ταινία έχει γκρίζες περιοχές και εκεί είναι που βρίσκονται τα ανθρώπινα στοιχεία του χαρακτήρα».

 

Τζούλια (Κίλι Χοζ)

Η Τζούλια έχει μια επιβλητική παρουσία. «Η Τζούλια ήταν η συνέταιρος του Έρικ, η σύζυγος τους και η ισότιμη του. Παίζω μια γυναίκα που μετά τον θάνατο του Έρικ πριν από 20 χρόνια, πήρε τα ηνία των καλλιστείων για τη «Μις Κόσμος» και συγκέντρωσε απίστευτα ποσά για φιλανθρωπίες. Είναι εκείνη που αναγνώρισε την ανάγκη να αλλάξει η διοργάνωση και να στραφεί σε φιλανθρωπικό έργο» λέει η Κίλι Χοζ που ανέλαβε τον ρόλο.

 

 

50 χρόνια μετά

«Θέλω το κοινό να εμπνευστεί» λέει η σκηνοθέτιδα. «Η ταινία δεν τιμά μόνο το Κίνημα για τη Χειραφέτηση των Γυναικών, αλλά και την αλληλεγγύη και τη συνεργασία στον αγώνα. Η ταινία εξερευνά την ομορφιά των γυναικών και το τι σημαίνει. Μας ανήκει η ομορφιά μας, ανήκει σε άλλους, είμαστε υποκείμενα ή αντικείμενα στις ζωές μας; Δεν χρειάζεται να είσαι γυναίκα για να εμπνευστείς από την ταινία. Νομίζω ότι έχει να κάνει με τον άνθρωπο και μια πιο ανεχτική κοινωνία που αγκαλιάζει τις γυναίκες και τα πολλά τους ταλέντα. Και οι άντρες μπορούν να την απολαύσουν όσο οι γυναίκες».

Η Γκούγκου Μπάθα-Ρο λέει για την ταινία: «Ελπίζω ότι μπήκαμε στο πετσί όλων των γυναικών από κάθε πλευρά. Είναι κατά κάποιο τρόπο μια ταινία εποχής και ελπίζω οι άνθρωποι να εμπνευστούν και να δούνε πόσο μακριά έχουμε φτάσει σε σχέση με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία μας και τη δύναμη που έχουν. Ελπίζω το κοινό να αναλάβει δράση στην ίδια του τη ζωή και να απορρίπτει την ανισότητα όπου υπάρχει».

«Θέλω το κοινό να νιώσει ότι έχει επιλογή στη ζωή του» λέει η Τζέσι Μπάκλεϊ. «Να νιώσει ότι κανείς δεν μπορεί να βάζει όρια στις δυνατότητες των άλλων. Θέλω το κοινό να φύγει με ερωτήσεις για τη μητρότητα, τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος».

«Πολλά έχουν επιτευχθεί από τις γυναίκες που ήταν στο κίνημα, από άλλες που συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για την αδικία, όταν ο υπόλοιπος κόσμος τους λέει ότι παραείναι φωνακλούδες και θυμωμένες. Αλλά μερικά πράγματα δεν αλλάζουν και μερικά χειροτερεύουν. Είναι επικίνδυνο να νομίζεις ότι ο πόλεμος τελείωσε. Κάποιοι στερούνται τα δικαιώματα τους. Κάποιες ελευθερίες χάνονται. Μου αρέσει να βλέπω το κοινό να βγαίνει γεμάτο ενέργεια από μία αίθουσα, να θέλει να αλλάζει τον κόσμο» λέει η σεναριογράφος  Γκάμπι Τσιάπε.

«Όποιες κι αν είναι οι απόψεις σου, νομίζω η ταινία σε κάνει να αναρωτιέσαι. Αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον» καταλήγει η Κίρα Νάιτλι.

 

 

 

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Φιλίπα Λόουθορπ (Philippa Lowthorpe)

Σενάριο: Ρεμπέκα Φρέιν (Rebecca Frayn), Γκάμπι Τσιάπε (Gaby Chiappe)

Ηθοποιοί: Κίρα Νάιτλι (Keira Knightley), Τζέσι Μπάκλεϊ (Jessie Buckley), Γκούγκου Μπάθα-Ρο (Gugu Mbatha – Raw), Κίλι Χοζ (Keeley Hawes), Φίλις Λόγκαν (Phyllis Logan), Λέσλι Μάνβιλ (Lesley Manville), Ρις Ίφανς (Rhys Ifans), Γκρεγκ Κινίαρ (Greg Kinnear)

 

 

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ζακ Νίκολσον

Σχεδιασμός Παραγωγής: Κριστίνα Καζάλι

Κοστούμια: Σαρλότ Γουόλτερ

Μοντάζ: Ούνα Νι Ντονίλε

Μουσική:  Ντίκον Χίνκλιφ

Ημερομηνία Εξόδου: 30 Ιουλίου 2020

Διάρκεια: 1 ώρα και 46 λεπτά

 

 

Η ταινία «MISS ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑ (MISBEHAVIOUR)» θα βγει στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 30 Ιουλίου 2020  από την Tanweer.

 

 

 

 

 

 

 

0