Η Λένα Αλκαίου δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις.

 

 

 

 

 

Μετράει 30 χρόνια δισκογραφικής παρουσίας, με πολύτιμο ρεπερτόριο καθώς και σπουδαίες συνεργασίες.

Διακριτική ως παρουσία, δε χρειάστηκε ποτέ να προκαλέσει την κοινή γνώμη και τα ΜΜΕ, με τίποτα άλλο πέρα από την υπέροχη φωνή και τις επιλεκτικές της δραστηριότητες.

 

Θεωρείται μια εκ των σπουδαιότερων φωνών των τελευταίων ετών, και έχοντας την υποστήριξη κορυφαίων συνθετών, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μίμης Πλέσσας, ο Γιώργος Κατσαρός, o Γιάννης Σπανός, ο Γιώργος Ζήκας κλπ, έχει αγγίξει την ουσιαστική κορυφή για έναν καλλιτέχνη, που είναι κυρίως, ο σεβασμός του κόσμου.

 

Αφορμή για την κουβέντα μας, στάθηκε η επερχόμενη συναυλία της στο θέατρο Ολύμπια, στις 14/2, με τα  τραγούδια του Γιώργου Ζαμπέτα. Και πριν διαβάσετε την συζήτηση μας, θα ήθελα να τονίσω πως η Λένα Αλκαίου είναι ένα από τα πιο σεμνά και ευγενικά πλάσματα, αυτού του χώρου.

 

 

Κυρία Αλκαίου, σας πετυχαίνω στις προετοιμασίες μιας ξεχωριστής εμφάνισης, στις 14 Φλεβάρη, στο Θέατρο Ολύμπια, όπου θα είναι αφιερωμένη στα τραγούδια του σπουδαίου Γιώργου Ζαμπέτα. Τι ακριβώς να περιμένουμε να δούμε και να ακούσουμε εκείνο το βράδυ;

Ο Γιώργος Ζαμπέτας έχει ένα τεράστιο ρεπερτόριο, με πολλά τραγούδια ,τεράστιες επιτυχίες, αλλά και κάποια που ίσως δεν φανταζόμασταν πως είναι δικά του, όπως το ̈αυτοί που μένουν,αυτοί που φεύγουν” ή το “τι να πω”.Θα ακούσουμε σίγουρα τις μεγάλες επιτυχίες του αλλά και πολλές εκπλήξεις όπως τα προαναφερθέντα. Αυτό όμως που έχει μεγάλη σημασία και ενδιαφέρον, είναι πως τα τραγούδια θα παιχτούν από τα μουσικά σύνολα, το μουσικό εργαστήρι του Δήμου Αθηναίων , που είναι μια καταπληκτική ορχήστρα με μαέστρο τον Άγγελο Ηλία και θα δοθεί μια άλλη διάσταση σε αυτά. Θα είναι πραγματικά, παιγμένα πάρα πολύ όμορφα.

 

Η παράσταση, θα πραγματοποιηθεί στις 14/2, μια μέρα που έχουμε συνδέσει με την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου. Η ημερομηνία είναι τυχαία ή θα σταθείτε περισσότερο στα ερωτικά τραγούδια του Ζαμπέτα;

Σίγουρα θα επικεντρωθούμε εκεί, γιατί είναι και η μέρα τέτοια. Δόξα τω Θεώ, ο Ζαμπέτας έχει γράψει πολλά τραγούδια για τον έρωτα.

 

 

Η ιδέα για ένα τέτοιο αφιέρωμα πως προέκυψε;

Έχω μεγάλη αδυναμία στα τραγούδια του Ζαμπέτα , από τότε που ήμουν έφηβη ακόμα.

Σκέψου πως στα περισσότερα τραγούδια του, που έχω στα προγράμματα μου, δε χρειάστηκε να θυμηθώ ποτέ τα λόγια. Τα ξέρω συνειδησιακά. Έτσι σκέφτηκα, πως θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον,

αυτά τα τραγούδια να παιχτούν,σε αυτόν τον μαγικό χώρο, που είναι το θέατρο Ολύμπια, που αποπνέει μια ατμόσφαιρα ιδιαίτερη, παρέα με αυτήν την υπέροχη ορχήστρα .

 

Τον Γιώργο Ζαμπέτα τον είχατε γνωρίσει από κοντά;

Δυστυχώς όχι. Σκέφτομαι συχνά ότι θα ήθελα να μεσουρανούσα εκείνη την εποχή , όπου μεσουρανούσε και εκείνος, για να τον γνωρίσω και να συνεργαστώ μαζί του. Νιώθω μια φοβερή

οικειότητα με τα τραγούδια του αλλά και με τον ίδιο, χωρίς να τον έχω γνωρίσει ποτέ.

 

Ποιο τραγούδι του, θα ξεχωρίζατε ως το πιο αγαπημένο σας;

Είναι ειλικρινά πάρα πολλά. Έχω μεγάλη αδυναμία στο “Ο Τζάκ Ο Χάρα” αλλά εξίσου και στα “Μάλιστα κύριε”, “Τα δειλινά”, “Το γράμμα κι η φωτογραφία” και πολλά πολλά ακόμα.

 

 

Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια, από την πρώτη σας εμφάνιση στη δισκογραφία. Ήταν με το τραγούδι το “μαύρο φόρεμα”, στο δίσκο της Νάνας Βενετσάνου “Πόλεις του νότου”. Έχετε ζήσει τις χρυσές -ακόμα, εποχές της δισκογραφίας, όπου κάθε νέα κυκλοφορία, ήταν ένα καλλιτεχνικό γεγονός. Η επιτυχία, πέρα από τις ζωντανές εμφανίσεις, αποτυπώνονταν και στις πωλήσεις δίσκων αλλά και τα ραδιόφωνα. Τώρα αυτό πια δεν υπάρχει. Επιτυχία μπορεί να θεωρηθεί ένα τραγούδι, με μεγάλο αριθμό προβολών στο youtube. Eσάς κατά πόσο σας προβληματίζει αυτή η νέα συνθήκη, με δεδομένο, πως ειδικά η κυκλοφορία ενός νέου δίσκου είναι πλέον κάτι εξαιρετικά σπάνιο;

Έχουν αλλάξει τα πάντα. Πολλές φορές μια επιτυχία μπορεί να κριθεί από τα views, αλλά και αυτό είναι σχετικό. Πρόλαβα την εποχή, που υπήρχαν ραδιοφωνικοί παραγωγοί, άκουγαν τους

δίσκους και έπαιζαν τραγούδια που θεωρούσαν ωραία.Τώρα δε συμβαίνει κάτι τέτοιο. Ομολογώ πως δυσκολεύτηκα να καταλάβω τη νέα συνθήκη.

Όχι επειδή είναι πολύ μακρύ το παρελθόν, αλλά επειδή αλλάξανε πάρα πολύ τα πράγματα, σε λίγα μόνο χρόνια.Νιώθω όμως γεμάτη, γιατί έζησα δυνατές στιγμές της δισκογραφίας, που είπα σημαντικά και ωραία τραγούδια, θαυμάσιων δημιουργών,και όλα αυτά έχουν καταγραφεί.

Από δω και πέρα, όταν βρω ένα ωραίο τραγούδι, το λέω. Ούτε εγώ, ούτε κανείς ξέρει που θα βγάλει. Θα συνεχίσω να τραγουδάω και να ηχογραφώ, τραγούδια που θεωρώ πως είναι ωραία.

 

Αντίστοιχα έχουν μειωθεί κατά πολύ και οι ζωντανές εμφανίσεις. Ζήσατε εποχές, όπου τραγουδούσατε και 6 φορές την εβδομάδα, ενώ πλέον μιλάμε για μία με δύο εμφανίσεις το πολύ και αυτές ανά διαστήματα.

Δεν υπάρχουν μουσικές σκηνές κατ’αρχήν, οι χώροι είναι λίγοι. Είναι όλα δύσκολα αλλά δυσκολεύεται γενικά ο κόσμος οικονομικά και έχει επηρεάσει όλους μας αυτό.

Βέβαια δε μιλάμε μόνο για οικονομική κρίση, αλλά και για μία κρίση αξιών και συναισθημάτων.

 

 

Έχετε καθιερωθεί στη συνείδηση μας, ως μια κλασσική λαική τραγουδίστρια.Μελετώντας όμως κάποιος την πορεία σας, θα συναντήσει πολλές “απρόβλεπτες” κινήσεις, όπως συμμετοχή σε θεατρικές και μουσικές παραστάσεις ή προσωπική δισκογραφία με μουσικούς πειραματισμούς (“Συνταγές για λάθη” το 1999 και “Η τέχνη της ζωής” το 2003). Σας γοητεύει τελικά η πρόκληση του απρόβλεπτου;

Η μουσική δεν έχει σύνορα και πάντα μου αρέσει να αναζητώ νέους δρόμους μέσα στη μουσική.

Σημασία έχει κάτι να χτυπάει στην καρδιά, αυτό με ενδιαφέρει και για αυτό έχω κάνει πολλά και διαφορετικά πράγματα.

Στην πρώτη ευκαιρία πάλι το ίδιο θα κάνω. Δεν έχω ως κριτήριο ένα τραγούδι να είναι λαϊκό, αλλά να είναι ωραίο. Να συγκινεί εμένα αρχικά για να μπορέσει να  συγκινηθεί και το κοινό.

Εξάλλου οφείλουμε ως αληθινοί καλλιτέχνες να ψαχνόμαστε και να μην επαναπαυόμαστε. Το εύκολο εξάλλου είναι να ακουσείς τον ασφαλή δρόμο.

 

 

Τα τελευταία χρόνια, με την καθιέρωση των social media στις ζωές μας, βλέπουμε πολύ συχνά καλλιτέχνες να τα χρησιμοποιούν όχι απλά ως μέσο ενημέρωσης των δραστηριοτήτων τους, αλλά  κυρίως να μοιράζονται με τον κόσμο στιγμές από την καθημερινότητα τους ή σκέψεις τους γύρω από κοινωνικά θέματα. Παρατηρώντας κάποιος τα δικά σας προφίλ , διαπιστώνει μια διακριτική  χρήση, που έχει να κάνει με θέματα της δουλειάς σας.Θεωρείται τελικά πως είναι αναγκαίο για ένα καλλιτέχνη να ακολουθήσει αυτήν την τάση;

Εγώ δε μπορώ να το κάνω, χωρίς να κατακρίνω κάποιον άλλον που το κάνει. Για μένα τα social media, είναι για να δίνουμε πληροφορίες σχετικά με τη δουλειά μας.

Πλέον μέσα από αυτά  ενημερωνόμαστε, το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων.

Θέλω λοιπόν να επικεντρώνομαι σε αυτό. Ασφαλώς όμως, όταν κάτι είναι πολύ σοβαρό, όπως τώρα με την τραγωδία του σεισμού σε  Τουρκία και Συρία, δε μπορώ να μην εκφράσω δημόσια τη θλίψη μου. Μέχρι εκεί όμως, δε θέλω να ζω και υπάρχω μέσα από αυτά.

 

Λίγο πριν κλείσουμε. Τι πιστεύετε πως δε ξέρει ο κόσμος για τη Λένα Αλκαίου και θα θέλατε, μέσα από την κουβέντα μας να μάθει;

Υπάρχει ένας κόσμος, που μεγαλώσαμε μαζί, με ξέρουν από τα πρώτα μου βήματα και είναι δίπλα μου εώς σήμερα.

Οι πιο νέοι, επειδή στις δεκαετίες 90 και 2000 που δραστηριοποιήθηκα πιο έντονα, και δεν υπήρχαν τα social media και το youtube, ίσως δε γνωρίζουν πολλά σπουδαία πράγματα που έχω κάνει. Έχω ευλογηθεί με τεράστιες συνεργασίες.

Τι να πρωτοθυμηθώ! Την αγάπη και την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν οι δύο τεράστιοι καλλιτέχνες, Μίμης Πλέσσας και Γιώργος Κατσαρός;

Είμαι περήφανη για τη σπουδαία μουσικοθεατρική παράσταση, στο ιστορικό θέατρο Παρκ, “Μια ζωή Ελλάδα” με τον τεράστιο Μίκη Θεοδωράκη.

 

 

Ήμουν η κεντρική τραγουδίστρια, με ένα τεράστιο θίασο. Είχε γίνει αυτό το 2004, στους ολυμπιακούς αγώνες. Είχε συζητηθεί τότε πολύ αυτή η παράσταση. Ήταν πραγματικά σπουδαία. Το  χρονικό της Ελλάδας, μέσα από τα τραγούδια του Θεοδωράκη. Μια ξεχωριστή στιγμή η συνεργασία μου,στα πρώτα μου βήματα, με τον Μανώλη Μητσιά και τη Σωτηρία Λεονάρδου , στο “Χάραμα” σε ενα πρόγραμμα με την επιμέλεια της Λίνας Νικολακοπούλου.

Τρομερές εποχές. Στο “Χάραμα” πήγα πολλές φορές ακόμα. Θυμάμαι με συγκίνηση τη συνεργασία με τον Κώστα Μακεδόνα και εμένα με το Γιάννη Κότσιρα, στα πρώτα μας βήματα.

Αλλά και πολλές ακόμα συνεργασίες με υπέροχους συνθέτες και ερμηνευτές, όπως η Λίτσα Διαμάντη, η Πίτσα Παπαδοπούλου, ο Δημήτρης Μπάσσης, η Μαριώ, η Χριστιάνα.

Θα ήθελα να αναφέρω και τον υπέροχο Γιάννη Σπανό, που είπα το τελευταίο του τραγούδιο στη δισκογραφία.

 

 

Τελειώνοντας, θα ήθελα να μου πείτε 3-4 από τα πιο αγαπημένα τραγούδια σας, που θεωρείται πως δεν αναγνωρίστηκαν όπως τους άξιζε, και θα θέλατε να τους δώσετε μια δεύτερη ευκαιρία.

Θα σου πω 6.  Είναι τα “Η τέχνη της ζωής”

“όπως εσύ”

 

“Ότι θυμάμαι κι αγαπώ”

“Δυο λόγια”,

“Έγκλημα μου”,

“Φωτιά συνονόματη”

Η παράσταση

“ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΖΑΜΠΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΛΕΝΑ ΑΛΚΑΙΟΥ”
θα πραγματοποιηθεί στις 14/02/23, ώρα 20.30, στο θέατρο Ολύμπια

(πρώην Λυρική σκηνή)
Ακαδημίας 59, Αθήνα 106 79
τηλ. 210 3642540
Εισιτήρια:

https://www.ticketservices.gr/event/zabetas-afieroma-lena-alkaiou-theatro-olympia/?
lang=el&fbclid=IwAR1u88ezsOMX072H5vwVNoCOC8gmNqwNVeScKIee8kJhtOANuFtEH-IFv4Q

 

 

 

 

2