Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η 5η Συνάντηση του Κύκλου Συζητήσεων «Ελλάς Εκβλαστάνουσα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.

 

Με θέμα τις Εικαστικές Τέχνες πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου η πέμπτη συνάντηση του Κύκλου «Ελλάς Εκβλαστάνουσα», που διοργανώνει η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum.

 

Ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης και Έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θοδωρής Κουτσογιάννης, o Πρόεδρος ΔΣ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, Λεωνίδας Φοίβος Κόσκος και ο Δημοσιογράφος της εφημερίδας «Καθημερινή» και Συγγραφέας Νίκος Βατόπουλος

 

Ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης και Έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θοδωρής Κουτσογιάννης και ο Δημοσιογράφος της εφημερίδας «Καθημερινή» και Συγγραφέας Νίκος Βατόπουλος, συζήτησαν για την νεοελληνική τέχνη και γενικότερα τον νεοελληνικό οπτικό πολιτισμό. Παρουσίασαν ενδεικτικά έργα που από την μία πλευρά παράγουν εικαστική αντίληψη και αισθητική κι από την άλλη συνιστούν χαρακτηριστικές δημιουργίες που αντανακλούν και καταγράφουν τα τεκταινόμενα και τους ιστορικούς όρους του νεοελληνικού βίου. Κατά την διάρκεια της συζήτησης έγινε επισκόπηση της εικαστικής παραγωγής του νεοελληνικού κράτους. Στόχος ήταν η προβολή των εικαστικών τεχνών του νεότερου ελληνισμού ως τεκμήρια ταυτότητας, αυτοσυνειδησίας κι επιλογών όχι μόνο καθαρά εικαστικών κι αισθητικών, αλλά πρωτίστως ιδεολογιών και πολιτισμικών αναφορών. Όπως επισήμαναν οι ομιλητές, οι πρώτες διερευνήσεις της ελληνικής ταυτότητας γίνονται από τους περιηγητές και τους φιλέλληνες. Μέσα από το δικό τους έργο προκύπτει ο τρόπος που μας βλέπουν και επιτυγχάνεται η διεθνοποίηση και εξαγωγή του ελληνικού 1821.

 

Εξετάστηκε η περίπτωση του νεοκλασικισμού, που συνδέθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα περισσότερο με την Ελλάδα και ιδίως με την δημόσια τέχνη. O νεοκλασικισμός ήταν διεθνές ρεύμα, αλλά η έκφρασή του στην Ελλάδα παρουσιάζει μοναδικότητα, καθώς επιτεύχθηκε εδώ το πέρασμα από την προθήκη της αρχιτεκτονικής, της ακαδημαϊκής και διεθνούς αρχιτεκτονικής, στον καθημερινό τρόπο ζωής και η υιοθέτησή του από την ελληνική κοινωνία. Έγινε ειδική αναφορά στο νεοκλασικό, απλό αθηναϊκό σπίτι που συνιστά την επανάσταση της ιδιωτικότητας της αρχιτεκτονικής στην Αθήνα και κατ’ επέκταση στις πόλεις της παλαιάς Ελλάδας. Μέσα και τέλος του 19υο αιώνα, το να μένεις σε σπίτι νεοκλασικό σήμαινε μοντέρνος τρόπος ζωής. Αυτό οδήγησε σε ένα ιδίωμα ελληνικό, στον λεγόμενο αττικό νεοκλασικισμό, σε μια πρωτοτυπία και πρωτοπορία διεθνή, καθώς σε καμία άλλη χώρα δεν μπόρεσε ο κλασικισμός να περάσει στον λαό από την ακαδημαϊκή προθήκη και την σκληρή αναπαραγωγή προτύπων.

 

Αναφέρθηκε η περίπτωση του Γύζη, που μας δίνει το μέτρο της επίτευξης της νεοελληνικής καλλιτεχνικής αρτίωσης. Με τον Γύζη, η νεοελληνική τέχνη φεύγει απ’ το πρότυπο του λαϊκού ζωγράφου του Μακρυγιάννη (1836) και φτάνει στην πρωτοκαθεδρία της Σχολής του Μονάχου. Μάλιστα σε αυτή την περίπτωση ξεφεύγουμε από την κλασική απεικόνιση της ιστορίας και πάμε σε μια προσωπική κατάθεση για την επίσημη ιστορία της νεοελληνικής πραγματικότητας με έργα που συνιστούν τέχνη μεγάλου βεληνεκούς, μεγάλου καλλιτεχνικού εκτοπίσματος κι εκφραστικότητας.

 

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση

 

Για όσους δεν μπόρεσαν να την παρακολουθήσουν, η συζήτηση είναι διαθέσιμη στο site της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης: https://www.hau.gr/el-gr/culture/events/2021/theatro

 

Ο Κύκλος Συζητήσεων «Ελλάς Εκβλαστάνουσα» που διοργανώνει η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum, ολοκληρώνεται την προσεχή Δευτέρα 20/12 με την συμμετοχή όλων των εισηγητών.

 

Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος, ο Περικλής Βαλλιάνος, ο Γιάννης Τσελίκας, ο Βασίλης Παπαβασιλείου και ο Θοδωρής Κουτσογιάννης συνομιλούν για την Λογοτεχνία, την Διανόηση, την Μουσική, το Θέατρο και τις Εικαστικές Τέχνες και απαντούν σε ερωτήσεις του κοινού. Την συζήτηση συντονίζει ο Λεωνίδας Φοίβος Κόσκος, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

 

 

0