Συναντήσαμε τον Θοδωρή Νικολάου και μας παραχώρησε μια συνέντευξη που μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Ετοιμόλογος αλλά και απόλυτα ειλικρινής μας απάντησε σε μια σειρά ερωτήσεων που αφορούν τη μουσική του κι όχι μόνο. Ο Θοδωρής Νικολάου αποκαλύπτεται στο The Look.Gr.

 

1. Ένας νέος τραγουδιστής στην Ελλάδα του σήμερα. Πως μπορεί να σταθεί;

Το τί χρειάζεται για να σταθεί ο οποιοσδήποτε σε οποιονδήποτε τομέα της ζωής μας είναι κάτι συγκεκριμένο.Και έχω την αίσθηση ότι ισχύει διαχρονικά.Χρειάζεται γνώση του αντικειμένου με το οποίο καταπιάνεται το υποκείμενο και, φυσικά, ταλέντο.Χρειάζεται υπομονή, επιμονή, και πολλή δουλειά για να αναδείξει τις γνώσεις και το ταλέντο του, και με μυαλό να χρησιμοποιήσει αυτές τις δεξιότητες προς όφελός του.Χρειάζεται βέβαια και τύχη, η οποία όμως παρουσιάζεται εύκολα και γρήγορα, σχεδόν αναπόφευκτα, όταν το υποκείμενο πληρεί όλα τα προηγούμενα και έχει ξεκάθαρο, συγκεκριμένο στόχο.

 

Έτσι και στο τραγούδι, στο χώρο της μουσικής και της τέχνης.Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όλοι μας (κατάρρευση της εγχώριας δισκογραφίας – ανυπαρξία παραγωγών – επικράτηση ενός μοντέλου ζωής που αποχαυνώνει και επικροτεί, αναδεικνύει την υποκουλτούρα και κάθε τι άτεχνο – χρόνια ύπαρξη πολιτισμικής και πολιτιστικής κρίσης), μπορεί ένας καλλιτέχνης να ξεχωρίσει, αλλά και να σταθεί επάξια στο χώρο.Τα παραδείγματα πολλά και μου δίνουν δύναμη και κουράγιο για τη συνέχεια.

 

 

2. Νίκος Αντύπας και Νίκος Σούλης. Πως είναι να συνεργάζεσαι με δυό κορυφαίους, στον τομέα του ο καθένας, δημιουργούς;

Αυτό που μετράει, κατά τη γνώμη μου, είναι να αποδεικνύεις κάθε μέρα, έμπρακτα, στον εαυτό σου και στους άλλους την αξία σου, το όραμά σου και την αγάπη σου για την τέχνη.Και αυτό, κανένα ΟΝΟΜΑ δεν το εξασφαλίζει και καμία καριέρα.Το παρελθόν είναι παρελθόν.Το παρόν και το μέλλον είναι εδώ.Δε θαμπώνομαι λοιπόν από την – δεδομένη – αξία ανθρώπων του χώρου που θαυμάζω, παρά μόνον όταν αυτή αποδεικνύεται στη δουλειά, στο στούντιο, στις πρόβες.

 

Ο Νίκος Αντύπας είναι ένας σπουδαίος δημιουργός, με σημαντική πορεία στο χώρο του τραγουδιού μας.Έμαθα πολλά κοντά του και τον ευχαριστώ πολύ γι αυτό.

 

Ο Νίκος Σούλης, επίσης με λαμπρή πορεία στο χώρο, είναι εκείνος ο σημαντικός σκηνοθέτης που, χρόνια τώρα, οπτικοποιεί τα τραγούδια μας και τις παραστάσεις μας.Ήθελα να είναι αυτός που θα ασχοληθεί με την “Ομπρέλα” και έτσι έγινε.Σοβαρός, γλυκός και υπομονετικός, δούλεψε πολύ μαζί μου και είδε σε μένα κάτι, που εγώ δεν θα μπορούσα ποτέ να το δω.Τον ευχαριστώ πολύ για όλα, πάνω απ’ όλα όμως για τη φιλία του.

 

 

3. Έχετε συνεργαστεί με πολλούς αξιόλογους συναδέλφους σας. Ποια συνεργασία ξεχωρίζετε περισσότερο;

Κάθε στιγμή και κάθε συνεργασία σε αυτή τη μικρή διαδρομή ήταν σημαντική για μένα. Γι αυτό το λόγο, κρατάω στη μνήμη μου ζωντανά τα πάντα.

 

Την αγάπη και την ανιδιοτέλεια του συνθέτη Σάκη Παπαδημητρίου, που μου έδωσε πρώτος τη δυνατότητα να βρεθώ κοντά σε καλούς μουσικούς και τραγουδιστές, τραγουδώντας σε σημαντικούς χώρους.

 

Το Βασίλη Λέκκα, που ακομπλεξάριστα μοιράστηκε μαζί μου τη σκηνή στο παρελθόν.

 

Τον Γεράσιμο Ανδρεάτο, που με χαρά συμμετείχε στην πρώτη μου παράσταση με τίτλο “Κάτι Ελλάδες”.

 

Τον Ηλία Ανδριόπουλο, που ξεχώρισε την ερμηνεία μου, σε ένα αφιέρωμα με δικά του τραγούδια.

 

Τον φίλο μου, τον ταλαντούχο Θοδωρή Λαχανά, που με πίστεψε και με πιστέυει, καθώς μου εμπιστεύεται τα “παιδιά” του.

 

Τον Αντώνη Μιτζέλο που είναι δίπλα μου, σε ό,τι του έχω ζητήσει.

 

Τον Παντελή Θαλασσινό, για τη διφωνία μας στο “Μαύρο Τρυγόνι”,σε στίχους του αδελφικού του φίλου Ηλία Κατσούλη.

 

Τον Χρήστο Λούφη, που συντραγουδήσαμε μαζί μία του σύνθεση στον δίσκο του “Άχνα”.

 

Τους στιχουργούς που μας εμπιστεύτηκαν, αλλά και τους μουσικούς που συνεργάστηκαν και συνεργάζονται μαζί μου, κάνοντάς με καλύτερο τραγουδιστή και μουσικό.

 

 

4. «Άδειασα τον εαυτό μου και γυμνός μπρος στον καθρέφτη στάθηκα», έχετε αισθανθεί  μέχρι  τώρα την ανάγκη να αδειάσετε τον εαυτό σας;

Μιλάς για επανεκκίνηση.Δύσκολο αυτό να γίνει, και δε θα το ήθελα.Αυτό που κάνω πάντα, είναι να γυμνώνομαι μπροστά στον “καθρέφτη”, στον εαυτό μου δηλαδή, και να αξιολογώ τις πράξεις μου και την πορεία μου.Προσπαθώ να αλλάζω τα κακώς κείμενα και να γίνομαι καλύτερος, κρατώντας στη μνήμη μου όλα τα όμορφα που έχω ζήσει.Υπάρχουν βέβαια στιγμές που θα ήθελα να είμαι κάποιος άλλος, απόρροια του τιμήματος που πληρώνει ο καθένας μας για τις επιλογές του.Αυτές είναι λίγες και φεύγουν γρήγορα.

 

 

5. Ποιες οι μουσικές επιρροές σας;

Δε νομίζω ότι αυτό έχει σημασία, να αραδιάσω δηλαδή μία σειρά από ονόματα με εκείνους που θαυμάζω. Καταρχάς είναι πάρα πολλοί. Συνθέτες, στιχουργοί, τραγουδιστές, μουσικοί και συγκροτήματα από όλο τον κόσμο, από κάθε είδος και κάθε εποχή.Το ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μου, είναι ότι όλοι αυτοί που με επηρέασαν, με κάποιο τρόπο, έχουν καταφέρει μπροστά από ό,τι κάνουν, να υπάρχει το επίθετο “καλός”.Και η αισθητική.Και να αχνοφαίνονται, μέσα στις μουσικές τους και τα τραγούδια τους, τα πιστεύω τους για τον άνθρωπο και την κοινωνία.

 

 

6. Τα κοινωνικά δίκτυα βοηθούν έναν νέο τραγουδιστή; Αυτή η αλληλεπίδραση τραγουδιστή –  ακροατή μέσω αυτών λειτουργεί σε εσας;

Η τεχνολογία εξελίσσεται.Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι στην καθημερινότητα του καθενός μας.Δημιουργήθηκαν για να φέρνουν τους ανθρώπους πιο “κοντά”.Αμφιβάλω αν το έχουν καταφέρει.Όμως, στην προκειμένη περίπτωση, η σωστή τους χρήση, βοηθάει όλους εμάς, που, μέσω αυτών, προσπαθούμε να γνωστοποιήσουμε τα καλλιτεχνικά μας νέα, τα τραγούδια μας στον κόσμο.Δε θα μπορούσα και εγώ λοιπόν να αποτελώ εξαίρεση.Έτσι, μέσω αυτής της ιδιάζουσας επικοινωνίας έρχομαι σε επαφή με ανθρώπους του χώρου, αλλά και νέους φίλους που θέλουν να γνωρίσουν τον Θοδωρή πίσω από τον Νικολάου.

 

 

7.  Πρόσφατα είδαμε σκληρές εικόνες παιδιών σε εμπόλεμες ζώνες να μας συγκλονίζουν. Ένας καλλιτέχνης πως στέκεται απέναντι σε αυτές τις σκηνές;

Είναι χρέος του κάθε πολίτη να αντιδρά και να υψώνει το ανάστημά του, όπως μπορεί, απέναντι στην αδικία.Έτσι και εμείς, που ασχολούμαστε με την τέχνη του τραγουδιού, οφείλουμε – η τέχνη μας – να είναι διαποτισμένη από τα ιδεολογικά και πολιτικά μας πιστεύω.Αυτή είναι εξάλλου και μία δική μου, προσωπική ανάγκη για άρθρωση πολιτικού λόγου μέσα από το τραγούδι και τη μουσική, με σκοπό την ευαισθητοποίηση και αφύπνιση του ακροατή για τη συνεχή διεκδίκηση βασικών ιδεών και αξιών (ειρήνη, ελευθερία, παιδεία, ισότητα, ισονομία, δικαιοσύνη).

 

 

8. Μια συνεργασία που ξεχώρισε ήταν η μουσική σας εμφάνιση στο Ρυθμός Stage μαζί με το μουσικό σχήμα «Ηχότροπον»  σε μια παράσταση που είχε  αναφορά στο πολιτικό-κοινωνικό τραγούδι της Ελλάδας από το 1944 έως και σήμερα. Τι αποκομίσατε από αυτή την παράσταση;

Η παράσταση αυτη ήταν πριν δύο χρόνια. Τα παραπάνω ήταν και ο λόγος που με ώθησαν στη δημιουργία μίας σειράς παραστάσεων με άξονα το πολιτικό – κοινωνικό τραγούδι της Ελλάδος από το 1944 μέχρι τις μέρες μας.Μία ιδέα που δούλευα από τον Δεκέμβρη του 2008 και παρουσιάσαμε με το μουσικό σχήμα «Ηχότροπον» πριν από περίπου δύο χρόνια.Μια παράσταση, που για τις ανάγκες κατάρτισης του προγράμματος απαιτήθηκε σχετική έρευνα αρκετών χρόνων, ώστε αυτό να καλύπτει μία σειρά από κριτήρια.Η ζεστή αγκαλιά του κόσμου για αυτές τις παραστάσεις, με έκαναν να συνειδητοποιήσω ότι υπάρχει μεγάλη μερίδα κόσμου που θέλει να ακούσει κάτι διαφορετικό.Δεν διεκδικώ αυτή τη διαφορετικότητα. Έχω όμως όλη τη διάθεση να υποστηρίξω αυτές μου τις επιλογές, και έτσι να (ξανά)ακουστούν  τραγούδια που αξίζουν της προσοχής μας.

 

 

9. Σε μια συνεργασία με διεθνείς προδιαγραφές θα ήσασταν θετικός;

Τί σημασία έχει ο χαρακτηρισμός “διεθνείς” ; Θα ήταν χαρά μου οποιαδήποτε συνεργασία, εντός και εκτός Ελλάδας , αρκεί αυτή να ικανοποιούσε τις καλλιτεχνικές μου απαιτήσεις.

 

 

10. Κάνοντας τον μέχρι τώρα απολογισμό, αν και νωρίς, πιστεύετε πως έχετε κάνει λάθη;

Πάρα πολλά.Έτσι κι αλλιώς πιστεύω ότι η ζωή μας χτίζεται μέσα από τα λάθη και με λάθη.

 

Δε θα μπορούσε το πεδίο της τέχνης να αποτελλεί εξαίρεση.

 

Το σημαντικό όμως είναι κάθε φορά να μαθαίνεις από αυτά και να γίνεσαι καλύτερος.Και την επόμενη να κάνεις λιγότερα λάθη.

 

Εξάλλου, αυτή δεν είναι η τέχνη; Μία συνεχής προσπάθεια να ακουμπήσεις το τέλειο;

 

 

11. Όνειρα και πραγματικότητα, στην μουσική εν προκειμένω, συμβιβάζονται;

Η μουσική είναι το όνειρο στη ζωή μας.

 

Η φίλη μου η Ελένη, που είναι μαθηματικος, θα μας έλεγε ότι η πραγματικότητα λειτουργεί ως συμπλήρωμα του ονείρου ως προς τη ζωή, και ότι τα δύο αυτά σύνολα, το όνειρο και η πραγματικότητα, αν και μέρη του βασικού συνόλου, της ζωής δηλαδή, δεν έχουν κανένα κοινό στοιχείο.Λειτουργούν συμπληρωματικά. Άρα;

 

Άρα, δε συμβιβάζονται ποτέ.

 

 

12. «Ομπρέλα» ο τίτλος του νέου σας δίσκου…  Στην ζωή σας, σας αρέσει να κρατάτε ομπρέλα;

Όχι, αλλά το κάνω μερικές φορές!

 

 

0