«Όταν η Μαρία Κάλλας εμφανίστηκε επί σκηνής στο Rose Theater στο πλαίσιο του προγράμματος Jazz at Lincoln Center, λίγες μέρες πριν, έμοιαζε λίγο χλωμή, λίγο φασματώδης. Απόλυτα λογικό, καθώς έχει πεθάνει από το 1977».

Από τον Γιάννη Μητσάκο

 

Με αυτά τα λόγια αρχίζει ο Άντονι Τομασίνι των New York Times την κριτική του για την παράσταση της 14ης Ιανουαρίου στη Νέα Υόρκη, όπου το τρισδιάστατο ολόγραμμα της ελληνίδας ντίβας εμφανίστηκε επί σκηνής, στο ίδιο μάλιστα πρόγραμμα με το ολόγραμμα του Ρόι Όρμπισον!

 

Πρόκειται για την πιο πρόσφατη από μία σειρά τεχνολογικών «νεκραναστήσεων», που περιλαμβάνουν τον ράπερ Τουπάκ Σακούρ, τον βασιλιά της ποπ Μάικλ Τζάκσον και τον «θεό» του χέβι μέταλ Ρόνι Τζέιμς Ντίο.

 

Όπως περιγράφει ο Τομασίνι, η Κάλλας ακτινοβολούσε μέσα σε ένα λευκό σατέν φόρεμα και μια κόκκινη εσάρπα, και είχε αναπαραχθεί τέλεια – μέχρι και τις παραμικρές κινήσεις των χεριών της και τις πιο λεπτές εκφράσεις του προσώπου της. Η φωνή της, σε άριες από την «Κάρμεν» του Μπιζέ και τον «Μάκβεθ» του Βέρντι προερχόταν από δικές της ηχογραφήσεις, και συνοδευόταν από μια ζωντανή ορχήστρα επί σκηνής του Rose Theater.

 

«Ήταν εκπληκτικό, αλλά και παράλογο· παράξενα ελκυστικό, αλλά επίσης κιτς και γελοίο. Και με έναν τρόπο, έβγαζε περισσότερο νόημα από όλα τα μουσικά ολογράμματα που έχουν προηγηθεί μέχρι σήμερα», σημειώνει ο Τομασίνι. «Και αυτό γιατί οι οπαδοί της όπερας, περισσότερο από εκείνους που ακούνε ροκ ή χιπ χοπ, ζουν στο παρελθόν. Είμαστε γνωστοί για την εμμονή μας με πεθαμένες ντίβες και παμπάλαιες ηχογραφήσεις. Μερικές φορές μοιάζει με νεκροφιλία».

 

Το κοινό είδε κάπου 30 λεπτά από ένα πρόγραμμα που, όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελεί πλήρη παράσταση και θα αρχίσει διεθνή περιοδεία τον ερχόμενο Μάιο από το Τόκιο.

 

Ο Ρόι Όρμπισον ξανά ανάμεσά μας!

 

Το ολόγραμμα του Ρόι Όρμπισον, που πέθανε το 1988, εμφανίστηκε στη σκηνή με γκρι κοστούμι, κόκκινη κιθάρα Gibson και τα χαρακτηριστικά μαύρα γυαλιά, τραγουδώντας «Only the lonely». Ήταν η πρώτη του δημόσια εμφάνιση, μια πρώτη γεύση από την παγκόσμια περιοδεία που θα ακολουθήσει, με τοπικές ορχήστρες σε κάθε πόλη να συμπράττουν με το ολόγραμμα που δημιούργησε – όπως και εκείνο της Κάλλας – η Base Hologram.

 

Η πρώτη συναυλία της περιοδείας «In Dreams» θα δοθεί τον Απρίλιο στην Αγγλία, και θα ακολουθήσουν εμφανίσεις σε Ευρώπη, Αυστραλία και ΗΠΑ. Σύμφωνα με τη διαφημιστική αφίσα, το κοινό θα ακούσει επιτυχίες όπως οι «Oh, Pretty Woman», «You Got It», «I Drove All Night», «Crying», «In Dreams» κ.ά.

 

Πάντως η Base Hologram δεν είναι ούτε η μοναδική εταιρεία, ούτε η πρωτοπόρος στο χώρο των συναυλιών ολογραμμάτων. Η μεγάλη αντίπαλός της, Hologram USA, εγκαινίασε δική της αίθουσα συναυλιών στο Λος Άντζελες όπου κάθε εβδομάδα μπορεί κανείς να δει τα ολογράμματα των Ray J και Αρίθα Φράνκλιν με 30 δολάρια. Μια άλλη εταιρεία, η Evellusion, περιοδεύει σε όλο τον κόσμο με το ολόγραμμα του Ρόνι Τζέιμς Ντίο, τραγουδιστή των Rainbow, των Black Sabbath, των Heaven & Hell και, φυσικά, των Dio – φέτος στοχεύει σε 100 συναυλίες. Ενώ ακόμη και οι ABBA έχουν ανακοινώσει ότι θα επανενωθούν στη σκηνή ως ολογράμματα, για περιοδεία το 2019.

 

 

Πηγή

 

0