Αντρικές μπότες, σαλβάρι, μαύρο μαντήλι, αναβατήρες, χαλινάρια, μαστίγιο,…και ανάμεσα σε όλα αυτά η Τζένη Καρέζη, στην ταινία του Νίκου Φώσκολου “Αγάπη και Αίμα”. Το καλοκαίρι του 1967, στην Κωπαΐδα, η Φίνος Φιλμ γυρίζει αυτό το ελληνικό γουέστερν με στοιχεία από το “Ρωμαίο και την Ιουλιέτα”. Με έντονη αισθηματολογική διάσταση, στην οποία κυριαρχούν οι ακραίες συμπεριφορές των ηρώων, πρόκειται για μια από τις καλύτερες παραγωγές της θρυλικής εταιρείας. 

 

 

Διαφημιστικό υλικό της ταινίας

 

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν με αρχικό τίτλο “Πολλή Αγάπη, Πολύ Αίμα” αλλά ο Φίνος που πάντα είχε την πρώτη και τελευταία λέξη στις παραγωγές του, την κυκλοφόρησε τελικά με το συντομευμένο τίτλο “Αγάπη Και Αίμα“, ενώ κάτι που ελάχιστοι έχουν προσέξει ακόμα και σήμερα, είναι το όνομα της πρωταγωνίστριας στους τίτλους αναγράφεται “Τζέννυ“. Η ορθογραφία παραπέμπει στη “Λίμνη των Πόθων“, παλαιότερη ταινία της στους τίτλους της οποίας για τελευταία φορά το μικρό όνομα της Καρέζη εμφανιζόταν με αυτό το φωνητικό τέλος. 

 

Μετά από τρεις ώρες βροχή, τελικά γυρίστηκε η σκηνή της κηδείας στο “Αγάπη και Αίμα”.

 

 

Μια ταινία με επεισοδιακά γυρίσματα!

Το “Αγάπη Και Αίμα” είναι η δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του Φώσκολου, αφού μέσα στην ίδια σεζόν είχε προηγηθεί το “Οι Σφαίρες δε γυρίζουν πίσω“. Ο Φίνος ήταν αυτός που προέτρεψε το Φώσκολο να ξεκινήσει να σκηνοθετεί τα σενάρια του. Ο Νίκος όμως ήταν ακόμα άπειρος και όπως είχε ομολογήσει χρόνια αργότερα, δεν είχε απόλυτη σιγουριά στα πλάνα του. Το  “Αγάπη Και Αίμα” γυρίστηκε με τη σειρά του σεναρίου, κουραστικό βέβαια για τους ηθοποιούς, αφού πολλές φορές περνούσαν και τρεις μέρες, με κάποιους ηθοποιούς να μην έχουν καθόλου γύρισμα. Κανείς τους όμως δε παραπονέθηκε ποτέ αφού είχαν την τιμή να συνεργαστούν με τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής, τη Φίνος Φιλμ

 

Νίκος Φώσκολος και Τζένη Καρέζη στα γυρίσματα της ταινίας.

 

Τη φωτογραφία της ταινίας υπογράφει ο Καρλ Χάινς Χιούμελ, Γερμανός που είχε έρθει στη Φίνος Φιλμ το 1966, για την ταινία του Ερρίκου ΑνδρέουΕκείνος κι Εκείνη“. Ιδιαίτερη ίσως αναφορά θα έπρεπε να γίνει στο μακιγιέρ Νίκο Ξεπαπαδάκο, ο οποίος κατάφερε να εφευρίσκει διάφορα δημιουργικά τεχνάσματα, όχι μόνο για την καλύτερη παρουσίαση των ηθοποιών, αλλά και για την μεταμόρφωσή τους με ουλές, τραύματα και άλλες τεχνικές για τις ανάγκες των ρόλων τους. 

 

Η επανέκδοση του σάουντρακ στο διαδίκτυο, με την υπογραφή του Ηλία Τάσκου

 

 

Το σάουντρακ της ταινίας

Τη μουσική της ταινίας υπογράφει ο μέγιστος Κώστας Καπνίσης. Ένας συνθέτης που με τις μελωδίες του έντυσε περισσότερες από 100 ταινίες, κερδίζοντας για πάντα τον τίτλο του απόλυτου κινηματογραφικού συνθέτη. Αν και έγραψε πολλά και όμορφα τραγούδια η αδυναμία του είναι τα ορχηστρικά θέματα. Το σάουντρακ της ταινίας “Αγάπη Και Αίμα” κυκλοφόρησε σε βινύλιο το 1994 από τη δισκογραφική εταιρεία RCA και από τότε δεν επανεκδόθηκε ποτέ, στερώντας τις επόμενες γενιές να απολαύσουν ένα από τα καλύτερα σάουντρακ του ελληνικού κινηματογράφου. Φέτος ο υποφαινόμενος προχώρησε στη διαδικτυακή έκδοση του, με διαφορετικό όμως εξώφυλλο. 

 

 

 

Η αρρενωπή παρουσία του Λάκη Κομνηνού

Άφησα για το τέλος το εξαιρετικό καστ της ταινίας ξεκινώντας από την Τζένη Καρέζη. Απίστευτα καλή στην επίδοση του ρόλου της, εμφανίζεται σχεδόν σε όλο το φιλμ σκοτεινιασμένη από οργή και λύπη, όπως το απαιτεί το σενάριο. Αν και παρτενέρ της είναι ο Κώστας Καζάκος, την παράσταση κλέβει ο Λάκης Κομνηνός. Οι κοινές σκηνές του με την πρωταγωνίστρια είναι κομμάτια ανθολογίας, ενώ ο φακός εκμεταλλεύεται δημιουργικά την αρρενωπή παρουσία του. Όχι άδικα λοιπόν στις περισσότερες διαφημιστικές αφίσες της ταινίας βρίσκουμε σε πρώτο πλάνο την Τζένη αλλά και το Λάκη Κομνηνό. 

 

Οι σκηνές με την Ελένη Ζαφειρίου, για άγνωστους λόγους έχουν κοπεί σχεδόν όλες από τις τηλεοπτικές προβολές.

 

Από τους υπόλοιπους ηθοποιούς ξεχωρίζουν ο Σπύρος Καλογήρου, η Φλωρέττα Ζάννα, ο Δημήτρης Μπισλάνης, ο Χρήστος Δαχτυλίδης και η Ελένη Ζαφειρίου (της οποίας ωστόσο οι σκηνές κόπηκαν στις μετέπειτα τηλεοπτικές προβολές). 

 

 

Το “Αγάπη Και Αίμα” έκανε πρεμιέρα στις 4 Μαρτίου 1968 και έκοψε περισσότερα από 380.000 εισιτήρια στις αίθουσες Α΄προβολής. Φυσικά έκανε καριέρα και στο εξωτερικό όπως πολλές άλλες ταινίες του Φίνου.

 

Διαφημιστικό υλικό από την προβολή της ταινίας στο εξωτερικό.

 

 

231